Dag 4 - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Berry en Relana Driessen - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Berry en Relana Driessen - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg Berry en Relana

24 September 2012 | Gambia, Sere Kunda

Allereerst even terugkomen op het avondeten van gisteren wat heerlijke lokale vis bleek te zijn... Helaas zijn we wel beide geïnfecteerd door de banju belly niet door de vis maar vast wel ergens anders door... Banju belly is zware darmprobleempjes hahah waar zowat alle Europeanen toch wel een dagje last van kunnen hebben... Normaal moet je t gewoon z'n beloop laten maar aangezien we vandaag hele dag excursie hadden tabletje erin en gaan met die banaan...

En over bananen gesproken zijn we onze tour begonnen met t lokale apenbos waar 2 soorten apen leven in een enorm groot jungle achting gebied. Eigenlijk mogen de apen niet gevoerd worden maar onze gids had wel wat nootjes meegenomen waardoor we de apen ook echt konden voeren!!! Geweldig! Kwamen de nootjes uit je hand pakken, klommen gewoon op je en over je heen... Echt magnifiek! Wat een ervaring! Tuurlijk kan dat in de apenheul ook maar deze apen zitten
Niet opgesloten... Zijn dezelfde apen die tevens regelmatig de hotels opzoeken. Ook het wandelen door hun
gebied was fantastisch... Je waant je echt in een regenwoud overal groen om
Je heen met palmbomen, baobab bomen en nog zoveel meer...enorme termietenbergen, mooie vogels en groot uitgevallen spinnen die ik wat minder vond maar die Berry natuurlijk wel weer geweldig vond... Ze waren
Niet giftig want ze waren Gambiaans volgens de gids en alles wat uit Gambia komt is vriendelijk dus ook de spinnen... Ben toch maar met een grote boog eromheen gelopen...

Na onze jungletour die 2 uur duurde en we pas halverwege het park zijn geweest in de auto verder naar de krokodillenpool. We reden steegjes in waar we zelf niet snel zouden komen hahah en toen we ook nog ergens in een achterbuurt stopte n verder moesten lopen hadden we alle vier zoiets van mmmmmmm.... Allemaal kinderen op ons af die aan de hand kwamen lopen... Woooow dat was zoooo indrukwekkend... Zou t graag willen beschrijven maar dat lukt me gewoon niet...kreeg er tranen van in m'n ogen zo ontroerend! Woow...

Toen de krokodillenpool op. Eerst door een museum met allemaal informatie
Over de stammen en Afrikaanse geschiedenis wat erg interessant was! Ook allemaal kookspullen die nog steeds gebruikt worden en muziekinstrumenten van allerlei stammen... Ook vertelde de Gids bij welke stam hij hoorde en gaf hij nog veel andere informatie...toen kwamen we bij de pool... Geen hek gewoon een pad langs water en struiken met daar heel veel krokodillen in... Was wel even slikken... Schijnbaar is het een heilige plaats en worden de krokodillen gevoerd door de bevolking met vis waardoor ze geen vlees meer eten... Dat zeggen ze dan... Dus omdat ze geen vlees meer eten mag je ze aaien... Mmmmmm klonk niet aanlokkelijk als je naast zon beest staat maar Berry zou Berry niet zijn om als een van de eerste bij de krokodil te staan... Zucht ;)... Maar toch werd ik wel nieuwsgierig en
Ondanks dat ik t heel eng vond n de man vroeg heel dicht bij me te blijven heb ik even aan de staart gevoeld... De staart was echt heel schubberig... Lastig om anders te beschrijven...maar toch wel kicken om allebei eens zon beest aangeraakt te hebben zonder verdere beveiliging...

Na onze croc experience terug naar de auto waar de kids ons weer op stonden te wachten... Wij t idee om lolly's voor ze te kopen en uit te delen... Pfff we hebben bijna rellen veroorzaakt hiermee hahah... Begon heel netjes maar liep steeds meer uit de hand.. Duwen en trekken aan elkaar om maar wat te krijgen... Was wel heel erg heftig... Ook bleven er maar nieuwe kinderen bijkomen... Waren blij toen we in de auto zaten...waar we wel nog door een paar uitgezwaaid werden... Hele mooie ervaring maar wel heftig... Ook om te zien hoe weinig die mensen hebben... En hoe de derde wereld echt leeft met open riolen door de straten wonen in golfplaat huisjes...

Na onze junior rebellen Mochten we even bijkomen en ergens wat eten en drinken in een zaakje waar je nooit zou komen... Ik heb nog vaak aan Kim gedacht vandaag hahaha met dr schone handen... Ooow wat zou jij t zwaar hebben hier hahah want ik vond t vandaag al echt smerig! Maar goed daar de gids getrakteerd en tijdje gezeten want er kwam weer een
Tropische stortbui tussendoor...

Na de lunch die trouwens wel
Lekker was op naar een textielfabriek waar ze doeken en kleden maakte. Hebben twee mooie doeken meegenomen voor in de tuin tegen de buitenmuur dus jullie zullen ze nog vaak zien... Ik begreep er niks van hoe ze t maakte maar het was heel veel werk en alles kleuren werden met behulp van boomschors gemaakt...

Na de textielfabriek nog meer THE ghetto in naar de lokale markt... Echt dat was een cultuurschok... Omg... Eens maar nooooit meer... Zo druk en vies... Eerder ranzig en dan nog erger... Vlees en vis in de warmte broeiend met vliegen erop net als het fruit en het stonk.... Gatver... Ik kan veel hebben maar we waren blij toen we eraf waren... Echt zooo ontzettend smerig... Ook erachter gekomen dat als je kleren doneert aan goede doelen zij ze hier voor hoge prijZen verkopen aan
De bevolking dus dat doen we ook nooit meer... Verder kon je er alles kopen wat Europeanen doneerde dus veel rommel... Maar goed de mensen leven hier wel zo... Triest maar waar... Mensen hebben veel meer aan hygiëne voorschriften en hulp daarbij dan aan al die rommel... Geen wonder dat niemand hier oud wordt... als wij dat zouden eten zaten we binnen no time op een noodvlucht naar huis met zware voedselvergiftiging... Triest echt heel triest om te zien...

Na onze cultuurschok terug naar het hotel waar wij dan de luxe hebben om ons te wassen en op te frissen en schoon water uit flessen te drinken... Het leven hier laat je wel zien hoe verwend wij zijn en goed wij het hebben...

Nu zit ik in de lobby op de wifi terwijl Berry even alle indrukken aan het verwerken is met wat slaap... Ondertussen is de blauwe lucht weer verdwenen en onweert t heftig met een flinke regenbui... Zo gaat t hier paar uur strak blauwe lucht en heet dan een pittige bui van half uurtje of een uur en dan weer zon... Is ook wel lekker die afkoeling moet ik zeggen...

Als alles goed gaat en de zon weer komt gaan we straks met het stel
Waar we de hele vakantie al mee optrekken en nog twee Nederlanders op t strand bbqen... Onze gids gaat dit verzorgen voor ons dus ben benieuwd... Zou met echt kampvuur worden gedaan en vis en rijst... Maar dat houden jullie dan tegoed... Voor nu fijne avond want wij gaan ons zo klaarmaken voor de bbq....

• 24 September 2012 - 21:12

May:

hey laantje
    wat maak jij veel mee op korte tijd zeg.
    kun je t wel allemaal verwerken/tot je nemen.
    ben jaloers op je zeg, zo dicht bij n wilde aap en dan ook nog heel ruig een krokodil aaien, nou petje af voor je.
    en ja laan zou laan niet zijn als ze niet zou bezwijken voor die kids.
    ik zeg geniet van de bbq en tot morgen lieverd
    ik kijk er al weer naar uit wat je te vertellen hebt
    xxx

• 24 September 2012 - 22:37

Mam En Pap:

Hey Relaan

Wat een avontuur en wat een indrukken die jullie te verwerken krijgen. Geen wonder dat Berry voor pampus ligt haha.

Ik geloof zeker dat je door alles wat je nu ziet toch wel even anders over ons leven hier in dit rijke deel van de wereld gaat denken. Een reis op zoek naar de mens in Afrika en een reis op zoek naar jezelf.
    Weer een levensles rijker. Wat een ervaring!

Geniet ook maar van alle mooie dingen: een kinderhandje in de jouwe, breedglimlachende mensen, de prachtige natuur met alle zijn verschillende facetten en een heerlijke bbq op het strand...

Vergeet dan niet om aan ons te denken haha

Knuffel mam xxx

• 25 September 2012 - 02:52

Monique En Ben :

Indrukwekkende momenten maken jullie mee. Heftig maar goed om dat ook eens mee te maken natuurlijk. En of we verwend zijn in ons kikkerlandje. Ik had hetzelfde gevoel toen ik terug kwam uit Afhanistan, zet je toch wel ff aant nadenken. We zijn bevoorrecht dat we in Nederland zijn geboren.
    Maar jullie hebben vakantie dus genieten hoort er ook bij. Klinkt wel allemaal super met die monkey's en krokodillen!

Grt Ben en Mo

• 25 September 2012 - 06:33

Gioya En Oppassers:

(Kuifje op avontuur in Afrika)
    Nieuwe titel:

"Berry en Relana op avontuur in Afrika"

Banju belly klinkt leuk, is dus shit (letterlijk en figuurlijk).

Wat een hoop indrukken op 1 dag.
    Dieren in hun natuurlijke omgeving die je kan aanraken is al een avontuur op zich, apen aaien o.k., spinnen nee en krokodillen aaien vind ik toch wel heftig.
    Het bezoeken van de achterbuurt en vooral de ellende voor de kinderen lijkt mij ook heftig, en met die tropische regenbui, vallen de tranen niet zo op als je het even moeilijk hebt na het zien van de minder leuke kanten van Afrika.
    Ik ben benieuwd naar de doeken,zullen vast leuk hangen in jullie vakantietuin thuis.
    En van de cultuurschok bekomen na het bezoeken van de markt, het word mij al slecht als ik het lees over al die vliegen op het vlees en vis en dan nog zo'n heerlijk rottend geurtje erbij van bedorven fruit enz. (Gioya zou een beetje viezigheid niet erg vinden, of was dit zelfs voor haar te heftig?)
    Geweldig dat je kunt meegenieten van jullie reis door te lezen en foto's te kijken en wat fijn dat wij het hier niet hoeven te ruiken wat betreft de marktervaring en open riool.

Geniet van het eten en een goede nachtrust om alle indrukken te verwerken.

xxxGioya, Brian, pap en mam xxx.

• 25 September 2012 - 11:33

Berry En Relana Driessen:

Idd de gids vroeg of we vlees hal in wilde. Ik zei "no tnx i smell enough". MIjn bajou Nelly en de lucht waren mij even te veel. Een pens staafje van goiya is er niks bij.

• 25 September 2012 - 17:17

Nicky:

Hee Relana en Berry,

Ook van deze verhalen wordt ik jaloers, heel indrukekkend om dit allemaal te lezen.
    Ik ben benieuwd naar alle foto's en verhalen.

Geniet ervan.

Dikke kus xxx Nicky

• 25 September 2012 - 22:45

Wendy:

Wooow wat een ervaringen en indrukken weer he!
    Dat met die aapjes lijkt mij ook super!
    Leuke foto´s ook!
    Maar de spinnen hoef ik toch echt niet te zien bah, ik had zo´n dikke herfstspin bij de deur zitten en die vind ik al eng iew hihi!
    Knap van je dat je de krokodil geaaid hebt zeg, van Berry had ik ook niet anders verwacht hoor haha!