Dag 6 trip naar Senegal - Reisverslag uit Senegaliel, Guinea-Bissau van Berry en Relana Driessen - WaarBenJij.nu Dag 6 trip naar Senegal - Reisverslag uit Senegaliel, Guinea-Bissau van Berry en Relana Driessen - WaarBenJij.nu

Dag 6 trip naar Senegal

Blijf op de hoogte en volg Berry en Relana

26 September 2012 | Guinea-Bissau, Senegaliel

Vanmorgen om kwart op 5 op moeten staan voor onze trip naar senegal wat wel heel erg vroeg was hahaha... Om zes werden we opgepikt door onze vaste gids en gingen met de Afrikaanse jeep richting de haven in de hoofdstad banjul. Gambia is ingedeeld door noord en zuid door middel van een rivier en om
Naar Senegal te kunnen moesten we de rivier over richting het noorden... We zouden eerst met de Ferry gaan maar aangezien er maar een was vandaag zou dat een paar uur gaan duren... Dus de gids stelde voor om de lokale boot te gebruiken... Nou heel erg klonk dat niet dus wij stemde in... Via smalle steegjes stukje verderop op de oever gekomen waar er verbaal flink gevochten werd over wie ons mocht varen... Vreselijk de toon waarop t ging... Was echt heel erg intimiderend en we voelde ons net van die markt stukken die te koop stonden.... Bah...

Na veel ruzie en zorgen of t nog wel goed kwam wisten we dan welke boot t werd en werden we gewaarschuwd voor zakkenrollers... Waren natuurlijk de enige blanke in de boot... Nou een pier hebben ze niet dus we werden een voor een op de schouders van een gambiaan naar de boot getild... Ook hier was weer ruzie over maar de gids had gelukkig een kennis daar die ons veilig en wel bracht en ook alleen hij mocht het... Wat een ervaring om op de schouders van iemand naar een boot getild te worden... Op de boot was ook een hele ervaring maar de gids had t goed geregeld door de gids die nog iemand geregeld had die ons een beetje afschermde van de rest doordat we tussen hem en de gids inzaten... Boot stampvol oud en lekte beetje water in... Sommige kregen een reddingsvest andere niet... Wij hebben de onze afgegeven aangezien wij een van de weinige aan boort waren die kunnen zwemmen... Wat een ervaring zeg... Pfff waren heel blij toen we eraf waren... Aan het einde van de vaart iedereen naar een kant van de boot te rennen om op de schouders van een loopjongen te komen... De boot was helemaal scheef en water liep er bijna in... Echt even eng moment... Leek wel of die mensen bezeten waren hahaha... Nu kan ik erom lachen maar op dat moment niet... Weer super opgelost van de gids om ons aan de andere kant tegen elkaar aan te zetten met hem en nog twee kennissen van hem eromheen... Als laatste mochten we de boot af waarvan ik als eerste... Weer allemaal gestrest in t water want iedereen wil de tubak brengen want dat kan geld op opbrengen... Gids geregeld dat een van zijn kennissen ons allemaal een voor een bracht en dat voelde wel veilig aan...

Na de bootexperience even bijkomen met ontbijt ergens in de andere haven waarna we door een rastaman opgepikt werden door een jeep... Onze jeep was aan de andere kant blijven staan... Onderweg reggae op dus Berry in z'n nopjes hahaha... En hoe typerend ook deze man woonde midden op coconut farm dat is de enige plek waar wietplanten groeien... Echte rasta dus...

Maar in de jeep op weg naar Senegal wat ook weer een belevenis was... Helaas mochten we geen foto's maken van de grens maar t leek meer op een markt met een postje in t midden dan op een officiële grens...

Na de grens Senegal in en hier staan dan wel
Nog de echte Afrikaanse leemhutten bij elkaar in een soort van dorpje omringd door een muurtje of houten omheining... Hoewel t veel armer is dan Gambia zag t er wel beter uit dan de huisjes van golfplaten dicht op elkaar... Hier ook veel meer ruimte en groen...

Aangekomen bij t dierenpark wat een
National park is waar ng wilde dieren lopen vrij en blij kregen we al te horen dat door t regenseizoen het gras heel hoog stond en dat we niet veel kans hadden om wat te zien... Wij toch poging wagen al was het voor de schitterende natuur waar je doorheen reed met de jeep... Door van die modder wegen met veel te diepe kuilen en hoog water... Weer een hele ervaring... En toen na niet wel lang zagen we enorme antilopen... Echt zo groot en mooi en heel dichtbij... Ze renden wel snel weg als we dichterbij kwamen of geluid maakte... Maar ongelofelijk mooi! Hele tijd rondgereden en gelukkig nog meer antilopen gezien tussen de mooie omgeving door... En toen in de verte de giraf!!! Wooooow!!! En hij kwam
Echt recht op ons af steeds dichterbij tot aan de jeep en toen bleef hij rondjes om de jeep lopen... Zoooo mooi!!!! Waren de eerste die dag ze gezien hadden!!! Bleek dat hij dit deed omdat z'n vrouwtje in de buurt was en hij kwam checken wat er kwamen doen en of we gevaar vormde... Magnifiek!! En toen we dachten dat t niet mooier kon zagen er de drie giraffes die bij hem hoorde!!! Deze waren wel schuwer maar nog steeds heeeeel mooi!!! Na de giraffen zijn we nog op zoek gegaan naar zebra's en neushoorns maar helaas die konden we niet vinden... Wel nog hele mooie blauwe vogels gezien met fel oranje snavels!!!

Na de safari verser Senegal ingetrokken om wat van t land te zien en ergens even af te koelen in een resort... Klonk leuk en en aardig maar de politie gooide roet in t eten... Langs de weg staan heel veel checkpoints en alles was tot deze goed gegaan tot deze zei dat de rasta's verzekering gisteren was verlopen... Hoop gescheld en gedoe en hij mocht niet meer rijden... Sta je dan midden in nergens land in Senegal! Na veel gezeik mochten we dan weer instappen maar wilde hij ons blijkbaar naar t politiebureau brengen... Stoppen weer doorrijden stoppen overleggen mochten we godzijdank eruit want t politiebureau was heel ver weg en daar wilde we sowieso niet zijn.. Voelde gewoon heel verkeerd aan... Stonden we daar langs de kant natuurlijk druk te maken over wat nu en hoe we eventueel terug konden komen totdat de gids zei dat we alvast naar t resort gingen lopen en dat de rasta t verder ging uitvechten... Ondertussen wel ons senegalese geld afgegeven om zo hopelijk wel door te mogen... Wij halverwege zien we opeens de rasta voorbij rijden... Gids snel erachteraan gerend en godzijdank alles weer goed gekomen!!! Weer een enorme ervaring die we nooit meer hopen mee te hoeven maken...

In t resort wat gegeten en gezwommen want t was bloedheet vandaag... Heerlijk veel te veel chloor in het water
Zodat we even konden ontsmetten van ons afrikaanse huidje...
Even bij kunnen komen van alle stress en op een hele mooie pier gelopen...

Daarna weer terug richting Gambia en dit keer ging alles wat soepeler! Terug de Ferry gepakt wat een verademing was en zelfs dolfijnen gespot terwijl we terugvaarde!!! Weer een super ervaring!!! In de haven gekomen was de chauffeur teruggegaan naar waar ons hotel is met de bushtaxi dus geen chauffeur... In de jeep gewacht op de goede man die er wel binnen en half uurtje wist te zijn en ondertussen eten uitgewisseld met de gids... Hij had ons een maïskolf gehaald en wij hem Sultana hartig laten proeven... Beide partijen beviel het prima Hahahahahaha... Toen zonder problemen het hotel bereikt waar we ons heerlijk gedoucht hebben en zometeen een hapje gaan eten...

Morgen zijn we s avonds bij de gids en zijn familie uitgenodigd om thuis te komen dineren!! Echt te gek!! Wie maakt dat nou mee?!! Alhoewel de meeste dingen van vandaag niet snel iemand mee zal maken hahaha

• 26 September 2012 - 23:57

Loes:

Wat een ervaringen en wat een chaos! Weet niet of ik er zo blij van zou worden... Maar gelukkig was het t allemaal waard! Wel vet dat jullie zijn uitgenodigd bij de gids, interessant om zo'n gezinsleven mee te mogen maken! Enjoy!

• 27 September 2012 - 00:35

May:

boh zeg
    wat jullie daar in een dag meemaken, daar heeft n "normaal" mens n hele week voor nodig.
    ja laan bij die ruzie was ik ook niet graag bij geweest, het hoort zich natuurlijk ook nog heftiger aan, omdat je niet verstaat wat ze zeggen.
    wel n leuke ervaring dat jullie bij de gids zijn uit genodigd.
    zo kom je toch wel heel dicht bij de cultuur en de mensen daar in hun dagelijkse doen en laten.
    en wel super jaloers op jullie,
    alhoewel hoe jij de verslagen schrijft het net lijkt alsof ik er bij ben.
    lieve tubak blijf schrijven dan blijf ik jullie volgen.
    dikke kus en tot morgen
    xxx

• 27 September 2012 - 07:56

Monique En Ben :

Hey Afrikaantjes,

Wauw wat een reis! Ongelooflijk de contrasten die er zijn daar. De lemen hutjes tegenover de mooie resorts. En die dieren, wat een voorrecht om die in het wild te zien!
    Ik kijk alweer uit naar julle volgende verslag!

Groetjes vanuit het geweldige San Francisco

Xx Monique

• 27 September 2012 - 13:55

Gioya En Oppassers.:

Hallo Avonturiers,

Wat een heftig reisverslag, ik gun jullie deze vakantie van harte, maar zal blij zijn als jullie weer veilig en wel thuis zijn. Op een manier jammer dat het zo vlug omgaat en is 1 week eigenlijk tekort voor zoveel indrukken. Jullie hebben zeker nog 1 week nodig om alles te laten bezinken en te verwerken van al deze contrasten.
    Sowieso was het al een vroeg tijdstip van opstaan, zo ben je wel snel wakker of je wil of niet.
    Na de bootreis en wat eraan vooraf ging, hadden jullie wel een ontbijt verdiend.
    De safari lijkt mij ook een super ervaring, geweldig mooie foto's en jullie zien er goed uit. Maar de ellende met politie enz. en dan ook nog lopen om bij een resort te komen, heftig.
    Geweldig dat jullie dolfijnen gespot hebben, dit maakt heel veel Senegal-stress weer goed denk ik zo.
    Jullie maken inderdaad ontzettend veel mee en wij hier in Nederland (en Monique en Ben in San Francisco) mogen mee genieten van de avonturen van jullie in Afrika.
    Dit reisverslag heb ik vannacht gelezen toen ik wakker werd, had hierna iets meer moeite om te gaan slapen (gek hè).
    Vandaag opnieuw gelezen, het is en blijft een heftig avontuur.
    Berry en Relana geniet van het eten bij jullie gids en van de zon en warmte, want hier is het herfst.

Knuffel en high five xxx
    Gioya, Brian, pap en mam.

• 27 September 2012 - 21:24

Wendy:

Ik kan me alleen maar bij iedereen aansluiten na het lezen van dit verslag zeg!
    Wat heftig en indrukwekkend allemaal he!
    En wat een geweldig moment met die giraffe!